wtorek, 6 marca 2012

Antykoncepcja hormonalna - dlaczego przestałam ją stosować?

Po moim poście dotyczącym plastrów antykoncepcyjnych Evra KLIK chodziło mi po głowie napisanie Wam dlaczego tak naprawdę przestałam je stosować. Może kogoś z Was to zainteresuje. 

Jakby nie patrzeć moja recenzja Evry była pozytywna, a  jednak postanowiłam przestać jej używać. O co chodzi? Przyznam się bez bicia, że pierwszym powodem było to, że byliśmy wtedy już na takim etapie z moim mężem, że jeśli przydarzyła by nam się wpadka, to nie było by z tego powodu jakiejś wielkiej tragedii. Nie zaprzestaliśmy stosowania antykoncepcji, używaliśmy prezerwatyw, natomiast nie czułam potrzeby zabezpieczania się farmakologicznie. 

Drugim powodem było to, że używałam plastrów Evra dwa lata bez przerwy. Dla mnie to było długo. Wiem, że wiele dziewczyn stosuje antykoncepcję hormonalną non stop przez wiele lat bez żadnych przerw, ja jednak stwierdziłam, że pozwolę mojemu organizmowi „wrócić do jego normalnego rytmu”. Musze też przyznać, że chwilę mu to zajęło, zanim cykle zrobiły się regularne.

Antykoncepcja hormonalna nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Mam nadzieję, że przynajmniej większość kobiet o tym wie i podejmuję decyzję o jej stosowaniu po zapoznaniu się ze wszystkimi za i przeciw. Chodzi mi tutaj głównie o takie powikłania jak:

  • ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, choroby wieńcowej, nadciśnienia tętniczego, powodują nadmierną krzepliwość krwi i przez to sprzyjają zakrzepom i zatorom, a także udarom mózgu.
  • ryzyko chorób wątroby
  • często mów się także o występowaniu raka piersi u kobiet, które stosują antykoncepcję hormonalną - nie powiązano tego bezpośrednio z przyjmowaniem hormonów, możliwe, że jest to kwestia tego, że takie kobiety częściej są u ginekologa i są badane, ale nigdy nie wiadomo…
Są także powikłania, które pojawiają się bardzo często na początku stosowania antykoncepcji hormonalnej:

  • plamienia i krwawienia, upławy
  • obrzmienie i bolesność piersi
  • przejściowe obniżenie nastroju, zmniejszenie popędu płciowego
  • bóle głowy
  • nudności
  • częstsze zakażenia układu moczowego
  • wzrost masy ciała zwykle o 2-3 kilogramy w przeciągu pierwszych miesięcy stosowania tabletki (później waga ciała stabilizuje się)
Myślę, że w internecie można znaleźć dużo więcej i bardziej szczegółowych opisówróżnych powikłań. Ja na dzień dzisiejszy nie planuje wracać do hormonów pod żadną postacią, intensywnie myślę nad zakupem Lady Compa na przyszłość.
To w ramach uzupełnienia tematu Evry i antykoncepcji w ogóle. A co wy myślicie o antykoncepcji hormonalnej? Stosowałyście? Przestałyście z jakiś powodów?


      Brak komentarzy:

      Prześlij komentarz