czwartek, 1 marca 2012

Plastry Evra - moja opinia i przemyślenia

Pomimo tego, że minęło już dobrych parę lat od wejścia plastrów antykoncepcyjnych Evra na polski rynek, cały czas budzą one sporo pytań i kontrowersji. Stosowałam tą metodę antykoncepcji ponad dwa lata, postanowiłam więc, że podzielę się tym co o nich myślę.

Po pierwsze: jak to wszystko działa? Kupujemy opakowanie plastrów (nie jest to tania sprawa CENA to około 40 złotych do 60 złotych - zależy od apteki, warto popytać w różnych), w pudełku dostajemy trzy plastry, wielgachną ulotkę oraz naklejki, które mają nam pomóc w pamiętaniu kiedy zmienić plaster, kiedy go zdjąć itd.

Pierwszy plaster przyklejamy w dniu miesiączki, kolejny po siedmiu dniach (czyli jeśli miesiączka zaczyna nam się w poniedziałek, to pierwszy przyklejamy  w poniedziałek, a w kolejny poniedziałek go odklejamy i przyklejamy następny plater) i kolejny (trzeci plaster) po siedmiu dniach. Czyli nosimy trzy plastry, przez trzy tygodnie, zmieniamy je zawsze w ten sam dzień. Po trzecim plastrze robimy przerwę na miesiączkę. A kolejny plaster z nowego opakowania przyklejamy znowu po siedmiu dniach. Plastry, które są w opakowaniu są identyczne, więc jest bez znaczenia, który przyklejmy pierwszy, a który ostatni. Ważne jest żeby po zdjęciu starego plastra bezpośrednio przykleić nowy. Dobrze jest to robić zawsze w podobnej porze dnia.

Czyli tak naprawdę jest to antykoncepcja, o której musimy pamiętać RAZ W TYGODNIU. Dla mnie było to duże ułatwienie, natomiast wiem, że dla niektórych dziewczyn nie jest to wygodne, bo po prostu zapominają o tym kompletnie! Jeśli zapomniało się o przyklejeniu plastra w pierwszym tygodniu po miesiączce, to istnieje duże prawdopodobieństwo zajścia w ciążę i trzeba stosować dodatkową antykoncepcję. Jeśli zapomniało się zmienić plaster w drugim lub trzecim tygodniu i nie minęło więcej niż 48 godzin od tego momentu, to można po prostu nakleić nowy plater i nie trzeba stosować dodatkowej antykoncepcji (choć ja bym była ostrożna jeśli chodzi o czas powyżej 24 godzin). Jeśli się zapomniało na amen i przypomniało sobie po upływie 48 godzin, to należy stosować dodatkowe zabezpieczenie.
Zdarzyło mi się kilka razy zapomnieć o zmianie plastra, jednak przypomniałam sobie przed upływem 24 godzin, nigdy nie miałam z tym większego problemu. 

Plastry Evra są widoczną antykoncepcją, mają cielisty kolor, ale odcinają się od skóry w wyraźny sposób. Przez jakiś czas celebrytki w telewizji pokazywały się z tymi plastrami przyklejonymi w widocznym miejscu (na ramieniu lub na łopatce). Jak dla mnie kwestia gustu, ja niekoniecznie chcę, żeby wszyscy widzieli, że używam akurat plastrów a nie tabletek, ale to ja. Natomiast moja koleżanka pojechała na wakacje z plastrem na ramieniu, palące słońce, po tygodniu czas na zmianę plastra (należy przykleić go w innym miejscu żeby uniknąć podrażnienia skóry) i chodziła potem z białym nieopalonym kwadratem na ramieniu… ;) Inną myślę ważną rzeczą związaną z estetyką jest to, że plaster wraz z upływem dni się brudzi na rogach. Nie da się temu zapobiegać, da się natomiast to czyścić. Dla mnie nie był to duży problem, ale wiem, że dziewczyny narzekają, szczególnie gdy noszą go widocznym miejscu.

Plaster Evra można nosić na ramionach, łopatkach, pośladkach i z przodu na wysokości jajników. Ja nosiłam na pośladkach na początku, ale z czasem stało się to dla mnie nie wygodne, często plaster się tam marszczył, zahaczałam też o niego przy ubieraniu i rozbieraniu. Później nosiłam z przodu na wysokości jajników, bardzo dobrze mi się to miejsce sprawdzało, plaster był zawsze zakryty. Najmniej praktyczne wydaje mi się przyklejanie go na łopatce, ale co kto woli.

Często pada pytanie czy plastry się odklejają? Mnie przez dwa lata zdarzyła się jedna taka sytuacja, kiedy byłam na wakacjach i cały dzień spędziłam w stroju kąpielowym, kąpiąc się w basenie z dużą częstotliwością. Pod koniec dnia zauważyłam, że plaster wygląda tragicznie i właściwie się nie klei. Zmieniłam go więc na nowy i nie było problemu. Od tego czasu zawsze pamiętałam, że trochę osuszyć ręcznikiem to miejsce, w którym miałam plaster, po prostu całodniowy okład z mokrego stroju kąpielowego tak na niego zadziałał. Nigdy nie miałam z nim problemu ani na basenie ani na fitnessie. 

Jakie widzę plusy Evry? Na pewno to, że nie musiałam o niej pamiętać każdego dnia, nie martwiłam się też gdy miałam sensacje żołądkowe lub inne (jak to jest przy łykaniu tabletek, gdzie trzeba zażyć dodatkową tabletkę), że nie obciążała mojego układu pokarmowego. Ja nie miałam też po niej żadnych komplikacji, choć to jest bardzo indywidualna sprawa i nie łudźmy się, że antykoncepcja hormonalna jest bez znaczenia dla naszego organizmu, bo nie jest!!!
Do minusów zaliczam cenę i to, że plastry się brudzą w trakcie użytkowania, przez co nie wyglądają estetycznie.

Dla osób, które dalej są zainteresowane tematem plastrów Evra:
do poczytania opinie dziewczyn na forum e-mama KLIK. Tutaj ulotka z plastrów Evra w formie elektronicznej KLIK.

A może któraś z Was też używała Evry? Jakie są Wasze opinie i przemyślenia na temat tych plastrów?

8 komentarzy:

  1. witam :)
    ja również używam plastrów Evra od prawie 3 lat jestem z nich zadowolona,podzielam Twoją opinię w 100%
    jakieś 6 lat temu też ich uzywałam i postanowiłam zajść w ciąże odstawiłam je we wrześniu przyjmowalam kwas foliowy i w styczniu zaszłam w ciąże,synek urodził się zdrowy,po odstawieniu karmienia (2) lata ponownie uzywam Evry :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przed ślubem (jakieś ponad cztery lata wstecz) używałam plastrów przez około pół roku. Nie planowałam ciąży, ale też nie byłabym nieszczęśliwa, gdybym wówczas zaszła. Pozwoliłam więc sobie za eksperymentować. No i spełniały swoje zadanie celująco. Dzisiaj już jestem matką dwójki cudownych dzieci. Z powodów żołądkowych musiałam zrezygnować z pigułek i powróciłam do plastrów (kończę drugie opakowanie). Jako, że już nie mogę sobie pozwolić na kolejną ciążę, mam mimo wszystko mieszane uczucia. Powyższy tekst zdecydowanie mnie uspokoił.
    Męczy mnie jednak jedno. Na drugi/trzeci dzień od przyklejenia plastra brudzi się on, owszem. Tyle tylko, że pod plastrem na jego obrzeżach. Jak delikatnie pogłaszcze plaster "pod włos" widać, że jego krawędzie minimalnie odchodzą. Czy opisany prze zemnie przypadek może zmniejszyć jego skuteczność?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wydaje mi się, żeby miał wpływ na jego skuteczność, o ile plaster nie przesuwa się lub nie odkleja z powodu zabrudzeń. Pamiętam, że ZAWSZE miałam problemy z tymi zabrudzeniami :/ Ja po swojej pierwszej ciąży nie wróciłam już do antykoncepcji hormonalnej, wybrałam Lady Comp - komputer cyklu i jestem bardzo zadowolona. Choć aktualnie leży i czeka na swoją kolej, bo jestem w drugiej (planowanej) ciąży.

      Usuń
  3. Proszę o pomoc.

    W sobotę wieczorem dostałam okres(9.05) i w niedziele(10.05)o godzinie 17 nakleiłam pierwszy plaster antykoncepcyjny. Na ulotce piszę że trzeba to zrobić w ciągu 24 h od rozpoczęcia miesiączki więc tak zrobiłam ale nie pisze dokładnie od kiedy rozpoczyna sie działanie antykoncepcji a współżyłam w piątek (15.05) czy byłam już zabezpieczona?

    Czy plastry są ta samo skuteczne jak tabletki? Ciągle mam obawy przed tymi plastrami, niby minął tydzień a on sie nie odkleił a tabletek nie potrafię połykać więc nie mogłabym ich zażywać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli przyklei sie plaster w ciagu 24h od wystąpienia miesiączki to należy stosować dodatkowe zabezpieczenie w pierwszym tygodniu. Natomiast szanse na owulację po 5 dniach od miesiączki sa dość małe, wiec i szansa, ze zaszłaś w ciąże jest dość mała (ale nie niemożliwa).
      Plastry stosowane prawidłowo są tak samo skuteczne jak tabletki hormonalne.

      Usuń
  4. Ostatnio zdarzyła mi się dziwna rzecz. Upały robią swoje i z plastra zjechała beżowa folijka. Plaster a raczej to co z niego pozostało czyli warstwa klejąca trzymała się bardzo mocno. Zdarzyła wam się taka sytuacja ?? Co zrobić z takim plastrem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Używam plastrów Evra już ponad rok. Jestem z nich bardzo zadowolona i nigdy nie miałam obawy, że zajdę w ciążę :) Nawet gdy odklejam ostatni plaster tj wtorek dostaję miesiączkę zazwyczaj czwartek wieczorem i pomiędzy tą przerwą nie raz kochałam się z partnerem bez dodatkowego zabezpieczenia :) Nigdy nie miałam nawet takiej obawy, że jestem w ciąży :) Miałam tez sytuację gdzie byłam na wakacjach nad morzem za granicą i kąpiel w morzu były codziennie po parę godzin przychodziłam do hotelu brałam prysznic i plaster się przesuwał gdy była taka sytuacja że już prawie całkowicie się odkleił po prostu trzymałam go ręką podczas prysznica wychodziłam ocierałam plaster delikatnie ręcznikiem i po wyschnięciu trzymał się jak nowy :) Taki plaster to świetne rozwiązanie na prawdę polecam:) biorąc kiedyś tabletki strasznie przytyłam natomiast po plastrach evra nie przytyłam ani kilograma :) Męczą mnie jednak ostatnio nawracające infekcje :( Przed prawie każdą miesiączką powracają nie wiem czy jest to spowodowane tym że długo używam plastrów czy tym że pracuję w lokalu w którym jest strasznie ciepło i przez to infekcje powracają ponieważ co do higieny jestem bardzo uczulona i stosuję żele pod prysznic tylko z naturalnych składników również globulki dopochwowe które podtrzymują florę bakteryjną. Nie mam pojęcia ale jest to w ostatnim czasie bardzo uciążliwe i nie wiem juz jak mam z tym walczyć :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Zerknij na nielykam.pl może się przydadzą.

    OdpowiedzUsuń