czwartek, 20 września 2012

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o testy owulacyjne i ciążowe

Stwierdziłam, że jeden zbiorczy post na temat najczęstszych pytań będzie lepszym rozwiązaniem niż uzupełnianie poprzednich wpisów. Jak uzbierają się kolejne, to pojawi się następna notka.
Jakie są najczęstsze pytania?

Testy ciążowe:

Nie pojawił mi się pasek kontrolny na teście, co to znaczy?
Test jest uszkodzony, nie pokaże wiarygodnego wyniku, powinnaś powtórzyć test z innym testem ciążowym.

Pasek, który pokazuje, że jestem w ciąży jest bardzo słaby, prawie niewidoczny. Czy jestem w ciąży?
Jest duże prawdopodobieństwo, że jesteś w ciąży, ale dla pewności powtórz test za parę godzin lub następnego dnia.

Nie wiem dokładnie, o której godzinie zrobiłam test, jak wróciłam pokazywał dwie kreski, czy jestem w ciąży?
Jest prawdopodobieństwo, że minęło ponad 5 minut od kiedy zrobiłaś test, w związku z tym wynik może być niewiarygodny, musisz powtórzyć test.

Testy owulacyjne:

Już pierwszego dnia, kiedy użyłam pasków owulacyjnych pojawiły się oba paski, tak samo ciemne, co to oznacza?
Po pierwsze, oznacza że niestety za późno zaczęłaś testowanie. Ponieważ paski testowe są tak samo ciemne, nie wiadomo czy nie jesteś już po owulacji, jeśli następnego dnia wynik testu jest negatywny to porawdopodobnie tak się stało.
Właśnie dlatego w testy owulacuyjne mają po kilka pasków testowych, aby móc sprawdzać kiedy zaczyna pojawiać się kreska oznaczająca zbilżającą się owulację. Np: jeśli pierwszego dnia testujemy i druga kreska się nie pojawia (wynik jest negatywny), następnego dnia kreska jest ledwo widoczna (co też oznacza wynik negatywny), kolejnego bardzo ciemna, a kolejnego dnia znika, to jesteśmy wstanie stwierdzić, ze owulacja wystąpiła między drugim i trzecim dniem. Więc nawet negatywny wynik - jasna kreska, daje nam pewną informację: jeszcze nie ma owulacji, ale jest już blisko. Jeśli już pierwszego dnia kreska jest tak ciemna jak pasek testowy nie mamy się do czego odnieść i tak, jak napisałam, może się okazać, że jesteś już po owulacji.

Czy można użyać testów owulacyjnych do wykrycia ciąży? I drugie podobne pytanie: Zrobiłam test owulacyjny na dwa dni przed miesiączką, wyszła druga ciemna linia, czy to oznacza, że jestem w ciąży?

Generalnie oba pytania sprowadzają się do tego czy testy owulacyjne wykryją ciąże? Testy owulacyjne są nastawione na wykrywanie hormonu LH, a testy ciążowe hCG. W związku z tym, że te hormony są do siebie bardzo podobne (hCG ma dodatkowo jeszcze tzw. betę, której poziom właśnie bada się, aby wykryć ciążę) testy owulacyjne nie są wstanie rozróżnić pomiędzy LH i hCG, więc wykrywają oba. Więc, w teorii, tak test owulacyjny MOŻE wykryć ciąże, ALE testy owulacyjnie nie dają nam jednoznaczej odpowiedzi, ponieważ linia MUSI być tak samo ciemna lub ciemniejsza, więc w przeciwieństwie do testu ciążowego druga linia NIE musi oznaczać ciąży. Nie muszę chyba wpominiać, że test owulacyjny wykonany w trakcie cyklu może pokazać po prostu owulację, a nie ciąże... Generalnie nie polecam takiego testowania, bo zastanawianie się czy druga ciemna linia na teście owulacyjnym jest wystarczająco ciemna, aby stwierdzić ciążę, to jest trochę jak ruska ruletka: uda się, albo się nie uda. 
Wiem, że niektóre kobiety chcą zaoszczędzić na testach ciążowych (długie staranie o dziecko i comiesięczne testowanie to są naprawdę koszty!) i używają testów owulacyjnych zanim będą używać droższych testów ciążowych. Osobiście nie polecam, ale odpowiadając szczerze na pytanie muszę stwierdzić: tak, testy owulacyjne są w stanie wykryć ciążę. 

6 komentarzy:

  1. to prawda. w moim przypadku właśnie taki test wykrył ciązę, zanim test ciążowy tego dokonał. 3 testy ciążowe i tylko jedna kreska, test owulacyjny na dwa dni przed miesiączką - dwie grube kreski, także dziewczyny, powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  2. wkrótce sprawdzę na własnej skórze czy to prawda... staramy się o drugie dziecko od 3 lat, zdążyłam się już trochę zestarzeć, mam 37 lat. Miesiączka spóźnia mi się 3 dni, piersi bolą, jestem zmęczona i słabsza. Zaczynam się denerwować i myśleć o teście ciążowym, ale szkoda mi póki co kasy na kolejny negatywny test....Zrobiłam przed chwilą test owulacyjny bo jakiś mi został (już mi się znudziło ich używanie w celu wykrycia owulacji, bo mimo ich wykrywania i tak w ciążę nie zachodziłam). Miałam przeczucie, że wyjdzie pozytywnie. Dziwne. I wyszedł bardzo bardzo pozytywnie. Mocna krecha testowa pojawiła się od razu, dużo mocniejsza od kontrolnej. W pierwszej chwili aż mi się pomyliły i myślałam że ta testowa to kontrolna i odwrotnie. Teraz to dopiero zaczęłam się denerwować.Jakie są szanse że test owulacyjny wykrył mi ciążę???

    OdpowiedzUsuń
  3. Przetestowałam i już wiem, że testy owulacyjne wykrywają ciążę. Nie wytrzymałam i pobiegłam po test ciążowy. Mimo pozytywnego testu owulacyjnego byłam ogromnie zaskoczona kiedy na teście ciążowym zobaczyłam 2 grube krechy i to wieczorem. Po 3 latach starań... Kiedy już się nawet pogodziłam że nie możemy mieć więcej dzieci. Nadal nie mogę w to uwierzyć i aż się boję komuś o tym powiedzieć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze gratulacje!!! Mam nadzieje, że wszystko teraz pójdzie "gładko i zdrowo". Po drugie, tak jak mówiłam, test owulacyjny moze wykryć ciąże, ale polecam zwykle testowanie testem ciążowym dla pewności!

      Usuń
  4. U mnie test owulacijny byl pozytywny od pierwszego razu, ucieszylam sie. Robilam co 2-3 dni z ciekawosci az do samego okresu i caly czas byl pozytywny. Myslalam ze wykrywa ciaze...Ale test ciazowy negatywny. Okres jak zwykle...Wiec nie rozumiem co ze mna nie tak, dla czego tak caly czas mam pozytywny test owulacyjny :( Jakies problemy z gospodarka hormonalna?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja za parę dni również sprawdzę. Mam już syna (1,5 roku) i w pierwszej ciąży testy owulacyjne wychodziły negatywne. Teraz staram się o drugie dziecko od 10 miesięcy. Tydzień temu miałam (prawdopodobnie) owulację (testy, temp, śluz. Dziś, tydzień od owulacji wyszedł mi bardzo pozytywny test owulacyjny, więc za tydzień zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń